امنیت و آسایش شما، تنها مسیر هموار ماست.
 پلوس خودرو چیست؟

پلوس خودرو چیست؟

پلوس چیست؟

برای اینکه یک خودرو حرکت کند نیاز به یک منبع تغذیه همانند باتری و یا موتوری که به وسیله‌ بنزین، گازوئیل و گاز کار می‌کند، دارد. تا بتواند گشتاور لازم را به وجود آورد، حال این نیروی گشتاور بایستی به طریقی کنترل شده جهت حرکت آرام و تند شتاب گیری به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

جهت حصول این موضوع ابتدا گشتاور ایجاد شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ که مجموعه دیسک صفحه و بلبرینگ کلاچ را شامل می‌شود (در خودرو های محور جلو) به جعبه دنده (گیربکس) انتقال می‌یابد و بر حسب دنده‌های انتخابی سبک و سنگین نیرو از شفت خروجی گیربکس و دیفرانسیل به پلوس انتقال می‌یابد. ولی در خودروهای دیفرا‌نسیل عقب یا محرک عقب، گشتاور موتور به واسطه‌ میل گاردان به دیفرانسیل و سپس از طریق پلوس‌ها به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.

شایان ذکر است وجود قطعه‌ی میل گاردان موجب اتلاف نیرو گشته و امکان حرکت سریع را کند می‌کند. همچنین امکان حرکت خودرو را در شرایط برفی مختل کرده و سبب بکسواد خودروهای بدون ABS می‌گردد. از دیگر معایب گاردان می‌توان به عدم بالانس آن و ایجاد لرزه در اتاق و همچنین در صورت بریدن به چپ شدن خودرو و یا توقف خودرو اشاره کرد.

همان طور که می‌دانیم وظیفه قطعه‌ی پلوس انتقال قدرت از جعبه دنده به چرخ‌ها و نهایتاً به حرکت در آوردن خودرو است. از آن جا که خودرو می‌بایست در شرایط مختلف پیچ و خم جاده‌ها حرکت کند. ضروری است که قطعه‌ پلوس از ناحیه‌ سر چرخ‌‌ها متحرک باشد تا در هنگام پیچیدن و دور زدن‌ها دچار تنش و شکستگی نشود.

حرکت طولی در پلوس ها

پلوس

همچنین لازم است که جهت عبور از دست اندازها و چاله‌های احتمالی مسیر، اندکی حرکت طولی نیز داشته باشد تا از بیرون زدن پلوس از هزارخاری اتصال به دیفرانسیل و یا توپی سرچرخ‌ها ممانعت به عمل آید. از این رو جهت حرکت پیچشی پلوس از قطعه‌ای به نام سرپلوس که دارای مفصل می‌باشد، استفاده کرده‌اند. همچنین جهت حرکت طولی پلوس و اختلاف دور سر پیچ‌ها از قطعه سه‌شاخه پلوس و کاسه پلوس استفاده شده است.

جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از داغ شدن، زنگ زدگی و تولید صدای اضافی از ناحیه‌ پلوس به دلیل گردش دائم از گردگیرهای پلوس استفاده می‌شود، البته این گردگیرها بایستی دارای استاندارد و ضد ازون باشند تا در شرایط سرما و گرما دچار ترک خوردگی نگردند و سلامت رانندگی را تضمین نمایند. ولی بایستی به‌صورت دوره‌ای هر سه ماه یک بار آن‌ها را از لحاظ ظاهری، اتصال بست‌ها و موجودی گیریس کنترل کرد، همچنین در صورت تعویض گردگیرها بایستی حتماً مقدار سطح واسگازین را کنترل کرد.

از عواملی که سبب خرابی قطعه پلوس می‌شوند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- پارگی گردگیر وخشک کارکردن پلوس
۲- انجام حرکات ناگهانی Take off (ریختن ساچمه سه شاخه پلوس)
۳- شل بودن مهره‌ی اتصال به سر چرخ‌ها
۴- بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
۵- حرکت خودرو در شرایط پیچ جاده‌ای و پیوسته
۶- بالانس نبودن میله پلوس
۷- عدم وجود واسگازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
۸- انجام بکسل کردن‌های مستمر و خارج از ظرفیت

عوامل مشهود در خرابی پلوس

از مواردی که می‌توان به خرابی پلوس‌ها پی برد و معمولاً مشهود است، باید به شنیدن صدای تق تق از سرچرخ‌ها هنگام دور زدن اشاره کرد، همچنین از دیگر موارد می‌توان به لنگی پلوس‌ها اشاره نمود که معمولاً در سرعت بالا در اتاق و یا دسته دنده لرزش ایجاد می‌نماید و گاهاً هنگام شل و سفت کردن گاز تقه نیز می‌زند.

برای رفع عیوب مرتبط با پلوس با توجه به اینکه این قطعه متشکل از چند قطعه کوچک دیگر نیز هست و در شرایط رانندگی همه به یک اندازه مستهلک می‌شوند، بهتر است از تعویض موردی اجتناب کرده و کل قطعه را تعویض کنیم چرا که برخی عیوب به صورت ظاهری قابل مشاهده نیستند و باعث خرابی زود هنگام و مجدد قطعه می‌شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0

فرم پشتیبانی آنلاین

با تکمیل این فرم همکاران ما در اولین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت

درصورتی که پیشنهادی برای بهبود عملکرد شرکت دارید اینجا وارد کنید


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/cpanel/php/sessions/ea-php73) in Unknown on line 0